2400 Dunaújváros Arany János utca 2.  •  Nyitvatartás: Hétköznap: 7:30-12:00 – 13:00-16.30  •  Szerviz: +36 25 411 048  •  Értékesítés: +36 25 282-323
Tudástár

Autódiagnosztika

Egy keddi reggel Pisti kollégám a „fehér pult mögül” egy cetlivel a kezében átlépi a műhelyem küszöbét, és a kezembe nyomja, majd hozzáteszi: Az ügyfél azt szeretné tudni, hogy ez mibe kerülne neki. A cetlin a következő található: P2008 szívócső csappantyú vezérlő, áramköri hiba. Elmosolyodok és visszaadom a papírt, majd hozzáteszem: Nem tudom. Ezt ennyiből megmondani nem lehet. Látni kell az autót. Mivel aznap már nem volt szabad kapacitásom ezért másnapra előjegyeztük az autót, ami meg is jelent a műhelyemben. A páciens egy 2003-as Ford C-Max volt 1.8-as benzinmotorral. A tulaj elmondása szerint világít a hibajelző lámpa, de ezt én nem tapasztaltam. Akkor kezdjük a vallatást a VCM-II.-vel.

És valóban az IMRC rendszerrel van a probléma. Első lépésként egy gyors szemrevételezéssel átfutom a rendszert, hogy tudjam, mivel állok szemben. Akinek nem mond semmit az, hogy IMRC rendszer, annak röviden bemutatnám. A lehető legegyszerűbb konyhai nyelven ez egy áramlás szabályzó rendszer a szívósorban, amivel próbálják a motor szívóütemében a töltetcserét a lehető legjobban hozzáigazítani a motor üzemi állapotához, pontosabban fordulatszámához, hogy ezzel javítsák a keverékképzést. Jelen esetben vákuum működtetésű rendszert találunk a motorunkon, amit elektromágneses szelepekkel működtet a motorvezérlő. A szívócső kialakítása jól látható a következő képen.

Esetünkben a szívócső csappantyú működtető nem szabályozza a beömlő keresztmetszetet, erre utal a hibakódunk. A következő képen az a két mágnesszelep látható, ami kivezérli a vákuumot a két beavatkozóra.

Bár a motorvezérlő áramköri hibáról panaszkodik, én mégis a vákuum kör vizsgálatával kezdem. Vákuumpumpa csatlakoztatásával ellenőrzöm a tömítettséget és a csappantyúk mozgását. Ezzel minden rendben, mehetünk tovább. A csatlakozók és a vezetékek állapota is megfelelő. Következzen a szelepek ellenőrzése. A motorvezérlő a szelepeket ellenőrzi a rajtuk átfolyó áramerősség figyelésével, valamint a szelep tekercselésének folytonosságát a tápfeszültség meglétével a vezérelt negatív oldalon. Ezért most én is megmérem a szelepek ellenállását. A szervizinformáció alapján ennek az értéknek 30-35 ohm-nak kell lennie. Ez az egyik szelepünkre igaz is, de a másiknál ez az érték 50 ohm feletti. Bár a különbség nem óriási, mégis kihatással van az áramerősségre.

Mivel ennek a rendszer nek a hibatűrése ennyire minimális, ezért a szelep cseréje mellett döntöttem.

Bár nekünk az egyik szelepünk jó, mégis cserélni kell, mert csak gyári alkatrészként létezik és csakis párban kapható. Az alkatrész beépítése után a hibakód törlés következett, majd a próbaút.  A műhelybe visszaérve ráteszem a diagnosztikai gépet. Hibamentes. Győzelem! És ez mennyibe is került? Hát Pisti,valamivel többe, mint a magyar minimálbér fele.

Vissza